Semínkování
Semínka (vhodný spíše na jaře, respektujeme rytmus přírody)
Motivace:
z knihyv miskách (dle počtu dětí cca 4-5 ,tak 5-6 dětí na jednu misku) máme semínka a semena -větší -kaštany, žaludy, bukvice, dýně, slunečnice, hrášek, fazole – hrajeme se na Popelky a přemýšlíme, jestli je známe a jestli jsme některá už jedli
Zkusíme ze semínek vyskládat obrázek (kytičku, motýlka, housenku ,vláček…)
Jak se budí semínko?
Z malinkého semínka,které v zemi spí,
roste,roste rostlinka, až se probudí .
Protáhne se, protřepe se, vytáhne se do výšky,
pak otočí hlavičku a zamává sluníčku
Rozdělen dětí minimálně do dvou skupin
-jedna si prohlíží drobounká semínka z pomůcky - debatuje, která semnka můžeme jíst (, oříšky mák -housky, čočka, fazolky, hrášek + velké téma obilí -mouka atd.)
- další skupinka si dělá postýlku pro hrášek – do suchého mechu (bereme ten, který se vyhrabal na zahradě nebo někde ,kde není žádán - vysvětlíme, co mech znamená pro les -vlastně tenhle pokus funkci zadržování vody vlhkosti dokazuje )- zabalíme dva hrášky do mechové kuličky , zavážeme vlněným provázkem .Aby každé dítko mělo svůj, je vhodné dát do papírového sáčku (my si ho zdobíme frotáží hrášku, ale je možné ho třeba pokreslit – co potřebuje semínko -vodu, světlo , teplo- na obrázku svítíme, pršíme…Mechovou kuličku (suchiu ) si děti odnesou domů s domácícm úkolem-přes noc nechat nasát vodou v kelímku, v hrníčku .Další dny nechat na talířku mističce, víčku (semínko potřebuje vlhko i vzduch!)Za pár dní sledujeme první klíčky a potom i lístky .Sledování z bezprostřední blízkosti tento proces je pro děti (ale i dospěláky) velmi fascinující.Až je rostlinka větší než dlaň dítěte, zasadíme i s mechem do hlíny (záhonek, květináč)
Skupinky vyměníme …
Možno také na závěr zahrát, povyprávět pohádku :Princezna na hrášku (tvrdost suchého semínka ),
případně využít minotové video na You Tube ,jakou sílu má klíčící hrášek
Další hry – oblíbený KOMPOT vyměníme názvy ovoce za semínka
Další inspirace (str.25 a dále)
Inspirace k jednotlivým knížkám (textům) je určena hlavně pro rodiny s nečtenáři (vycházíme z myšlenky projektu BOOKSTART -čtenářem se nestávám tím, že se naučím číst -potřebuji zážitky prožitky s knížkou v raném věku). Nedržím se v popisu pedagogických metodik (věřím, že pedagogové si činnosti vhodně zařadí do svých systémů) -jazyk pedagogiky by mohl trochu odrazovat rodiče, prarodiče, knihovníky ... Mé dílničky (tvoření) inspirované dětskou literaturou ve valné většině využívají jiné techniky než papír, pastelky, nůžky, lepidlo. A poslední specifikum - snažíme se práci s knihou situovat VEN do terénu (knížka to má vedle rychlých médií -obrazovek velmi těžké), využívám zklidněný prostor parku, zahrady ,lesa a často provozujeme "hamaka čítárny". Jsme nezisková organizace, která si jako hlavní poslání a cíl své činnosti zvolila:
Klíčové oblasti:
senzitivita
zákonitosti
výzkumné dovednosti a znalosti
Propojujících témata:
vztah k místu
osobní odpovědnost
environmentální postoje a hodnoty
kooperativní dovednosti
Kontakt
Semínko země z.s.Jižní 466,SEMILY 513 01-sídlo, korespondence
Jílovecká 103, Semily -provozovna-Kořínek, EVVO
Všeň č.89-lesní rodinné centrum
tel. Semily 776 077 186
lenka.hrib@volny.cz