Stopovaná s medvídkem Pú

....můžu mít strach a obavy z toho, co neznám....
Motivace čtením části III.kapitoly (str.24)  - Milne:Medvdek Pú
Debata s dětmi, koho že to vlatně stopovali? Prasátko a medvídek? Návodnými otázkami -většinou se ve skupině i předškoláků našel detektiv, který přišel na pointu celého příběhu-stopovali sami sebe a báli se vlastních stop.
Víděli jste nějaké stopy? Kde? (sníh, bláto)-nejčastěji děti jmenují psí a ptačí stopy .
Jaký je rozdíl mezi stopou kočky (a všech kočkovitých šelem-třeba i tlapa tygra) a psovitých (liška, vlk) ?
Kdo má zasouvací drábky a proč? Vidíme to na stopě? Koho slyšíme, když tlapká po hladké (třeba dřevené) podlaze? A proč?
 
další úkol je vhodné rozdělit do skupin (max.10 dětí -jedna vyrábí chytré provázky se stopami a zvířátky )- recyklace kartonu z krabic -nalepí sloupeček stop a zvířat (lze i použít razítka)
-další razítkuje -je vhodné slepit více papírů do pruhu (nebo recyklovat např.staré plakáty z druhé strany )-na "cestičku zvířete " je dobré mít delší formát než klasická A4.
Razítka stop lze získat leckde,např.,případně . Většinou ale razítka mají jednu nesrovnalost, že samozřejmě nejsou v životní velikosti a poměrech vzájemně k sobě (stopa divokého prasete a myšky).Tohle výborné ukazuje kniha :Kdopak to tu běžel?
Pokud se bojíte s mrňaty práce s razítkovací barvou (špatně se pere z oblečení)vyzkoušejte ještě jinou variantu -rozválejte placku bílé plastelíny (můžete se vyrobit i domácí ) a děti otiskují stopy jako ve sněhu (je to realitě více blízké),potom to znovu převálejte a může běžet další zvířátko či tisknout další dítě ...Nabízí to motorické činnosti, které děti milují (válení, tisknutí)
Pohybové hry _jak se pohybuje zajíc? Proč jeho stopa vypadá takhle? (předskakuje zadní běhy předním) + skoky různých jiných zvířat -jak skáče žába, blecha, klokan, jelen ...
Kde akdy nejčastěji vidíme stopy lesní zvěře ? Kolem krmelců (zajímavý pořad )
Diskuze pro dospěláky :Je přikrmování lesní zvěře bohulibý čin? Nebo jak je to se stavem našich lesů a možností přirozené obnovy? Není to černobílý pohled ,viz např., šířeji o problematice 
 

Inspirace k jednotlivým knížkám (textům) je určena hlavně pro rodiny s nečtenáři (vycházíme z myšlenky projektu BOOKSTART -čtenářem se nestávám tím, že se naučím číst -potřebuji zážitky prožitky s knížkou v raném věku). Nedržím se v popisu pedagogických metodik (věřím, že pedagogové si činnosti vhodně zařadí do svých systémů) -jazyk pedagogiky by mohl trochu odrazovat rodiče, prarodiče, knihovníky ... Mé dílničky (tvoření) inspirované dětskou literaturou ve valné většině využívají jiné techniky než papír, pastelky, nůžky, lepidlo. A poslední specifikum - snažíme se práci s knihou situovat VEN do terénu (knížka to má vedle rychlých médií -obrazovek velmi těžké), využívám zklidněný prostor parku, zahrady ,lesa a často provozujeme "hamaka čítárny". Jsme nezisková organizace, která si jako hlavní poslání a cíl své činnosti zvolila:

"umožnit  prožívání hodnot  

dětství v přímém 

kontaktu s přirozeným

 prostředím i v technickém 

a virtuálním 21.století"

Klíčové oblasti:

senzitivita

výzkumné dovednosti a znalosti

 

Propojujících témata:

environmentální postoje a hodnoty

kooperativní dovednosti