Semínkování

Semínka (vhodný spíše na jaře, respektujeme rytmus přírody)

Motivace:

 z knihy :M.Ende:Nekonečný příběh 

v miskách (dle počtu dětí cca 4-5 ,tak 5-6 dětí na jednu misku) máme semínka a semena -větší -kaštany, žaludy, bukvice, dýně, slunečnice, hrášek, fazole – hrajeme se na Popelky a přemýšlíme, jestli je známe a jestli jsme některá už jedli

Zkusíme ze semínek vyskládat obrázek (kytičku, motýlka, housenku ,vláček…)

Jak se budí semínko?

Z malinkého semínka,které v zemi spí,

roste,roste rostlinka, až se probudí .

Protáhne se, protřepe se, vytáhne se do výšky,

pak otočí hlavičku a zamává sluníčku

 

Rozdělen dětí minimálně do dvou skupin

-jedna si prohlíží drobounká semínka z pomůcky - debatuje, která semnka můžeme jíst (, oříšky mák -housky, čočka, fazolky, hrášek + velké téma obilí -mouka atd.)

- další skupinka si dělá postýlku pro hrášek – do suchého mechu (bereme ten, který se vyhrabal na zahradě nebo někde ,kde není žádán - vysvětlíme, co mech znamená pro les -vlastně tenhle pokus funkci zadržování vody vlhkosti dokazuje )- zabalíme dva hrášky do mechové kuličky , zavážeme vlněným provázkem .Aby každé dítko mělo svůj, je vhodné dát do papírového sáčku (my si ho zdobíme frotáží hrášku, ale je možné ho třeba pokreslit – co potřebuje semínko -vodu, světlo , teplo- na obrázku svítíme, pršíme…Mechovou kuličku (suchiu ) si děti odnesou domů s domácícm úkolem-přes noc nechat nasát vodou v kelímku, v hrníčku .Další dny nechat na talířku mističce, víčku (semínko potřebuje vlhko i vzduch!)Za pár dní sledujeme první klíčky a potom i lístky .Sledování z bezprostřední blízkosti tento proces je pro děti (ale i dospěláky) velmi fascinující.Až je rostlinka větší než dlaň dítěte, zasadíme i s mechem do hlíny (záhonek, květináč)

 

 

Skupinky vyměníme …

Možno také na závěr zahrát, povyprávět pohádku :Princezna na hrášku (tvrdost suchého semínka ),

případně využít minotové video na You Tube ,jakou sílu má klíčící hrášek

Další hry – oblíbený KOMPOT vyměníme názvy ovoce za semínka

Další inspirace  (str.25 a dále)

 

Interiérový (např. při nemoci) semínkový "land art "


Inspirace k jednotlivým knížkám (textům) je určena hlavně pro rodiny s nečtenáři (vycházíme z myšlenky projektu BOOKSTART -čtenářem se nestávám tím, že se naučím číst -potřebuji zážitky prožitky s knížkou v raném věku). Nedržím se v popisu pedagogických metodik (věřím, že pedagogové si činnosti vhodně zařadí do svých systémů) -jazyk pedagogiky by mohl trochu odrazovat rodiče, prarodiče, knihovníky ... Mé dílničky (tvoření) inspirované dětskou literaturou ve valné většině využívají jiné techniky než papír, pastelky, nůžky, lepidlo. A poslední specifikum - snažíme se práci s knihou situovat VEN do terénu (knížka to má vedle rychlých médií -obrazovek velmi těžké), využívám zklidněný prostor parku, zahrady ,lesa a často provozujeme "hamaka čítárny". Jsme nezisková organizace, která si jako hlavní poslání a cíl své činnosti zvolila:

"umožnit  prožívání hodnot  

dětství v přímém 

kontaktu s přirozeným

 prostředím i v technickém 

a virtuálním 21.století"

 

 

Klíčové oblasti:

senzitivita

zákonitosti

výzkumné dovednosti a znalosti

 

Propojujících témata:

vztah k místu

osobní odpovědnost

environmentální postoje a hodnoty

kooperativní dovednosti