Jmenuji se orel

kontak s živými zvířaty, nakouknutí do procesů světa (vajíčko nevzniká v regálu supermarketu ), přiměřeně věku naťuknout hospodářský chov zvířat

 Program je navázán na komunitní chov  slepic  (více v díle NEdej se )v Semilech (a probíhal vždy“u slepiček“-občas -zvláště ve velikonočním čase doplněn i divadélkem -pohádkou I.Jirouse:Jak kohouti obarvili svět.

S dětmi pozorujeme přirozené pohyby a potřeby drůbeže (uzpůsobené pařátky) HRABÁNÍ. Pro některé děti je překvapením, že čertsvě snesené vajíčko je teplé (mají spíše spojitost se studeným z ledničky.)

Z knížky JMENUJI SE OREL (o slepici, které se podařilo utéct z velkochovu a postupně objevuje přirozený svět ) zkusíme dle obrázku pocit „klecové slepice“-vymezím třeba šňůrkou malý prostor, kam se snaží nacpat několik dětí. Může slepička hrabat? Jaký je tu povrch,jak se cítí přirozeně? Jaké je to poprvé vidět slunce, mraky, trávu (ale na druhou stranu i změny teplot, povětří -ve velkochovech mají stálou teploty i osvětlení).

Přírodní klub Kořínek chodí pravidelně 1x za 14 dní komunitní slepičky v Semilech krmit -většina dětí zvládne (jak samy říkají) slepičí masáž -zobou jim přímo z dlaní , občas i klovnou (začalo to v zimě v rukavicích, ale děti se v kontaktu se zvířaty otužují a vzájemně inspirují)

Není naším cílem kohokoliv osočovat, ale děti mohou mít povědomí o průmyslovém a přirozeném chovu. Seznámíme se i se značením vajec v obchodě.

Hra: klubeme se z vajíčka (přísloví : tam, kde rozbije zvenku, život končí, když se rozbije zevnitř, život začíná )- o trpělivosti nechat situaci a podmínky dozrát , netrpělivost se v přirozených procesech nemusí vyplatit (zelené jablíčka)

Velmi oblíbená je hra pohádky O kohoutkovi a slepičce (máme dvě čepičky.slepička, kohoutek )

Vyrábění - - z kartonu vystřižený tvar slepice s otvorem větším než vajíčko-děti postupně omotávají vlnou a nakonec i tou vlnou připevníme vejdunek a domotáme.

Další tipy na jednoduché velikonoční tvoření -vejdunek na špejli naležato, uděláme štětcem pruh nebo pár teček hustým lepidlem (Herkules) a nad mističkou posypeme lžičkou drobný semínky (POSTUPNĚ)-mák, sezam, jáhly, červená čočka, případně kořením -majoránka ,paprika, skořice ...

 

 


Inspirace k jednotlivým knížkám (textům) je určena hlavně pro rodiny s nečtenáři (vycházíme z myšlenky projektu BOOKSTART -čtenářem se nestávám tím, že se naučím číst -potřebuji zážitky prožitky s knížkou v raném věku). Nedržím se v popisu pedagogických metodik (věřím, že pedagogové si činnosti vhodně zařadí do svých systémů) -jazyk pedagogiky by mohl trochu odrazovat rodiče, prarodiče, knihovníky ... Mé dílničky (tvoření) inspirované dětskou literaturou ve valné většině využívají jiné techniky než papír, pastelky, nůžky, lepidlo. A poslední specifikum - snažíme se práci s knihou situovat VEN do terénu (knížka to má vedle rychlých médií -obrazovek velmi těžké), využívám zklidněný prostor parku, zahrady ,lesa a často provozujeme "hamaka čítárny". Jsme nezisková organizace, která si jako hlavní poslání a cíl své činnosti zvolila:

"umožnit  prožívání hodnot  

dětství v přímém 

kontaktu s přirozeným

 prostředím i v technickém 

a virtuálním 21.století"

Klíčové oblasti:

senzitivita

problémy a konflikty

výzkumné dovednosti a znalosti

 

Propojujících témata:

vztah k místu

osobní odpovědnost

kooperativní dovednosti

 

Očekávané výstupy:

Dítě dovede zaměřit pozornost na konkrétní projevy přírody.

Dítě oceňuje rozmanitost přírody a jejích projevů.

Dítěje popíše rozdíl životních podmínek  slepic při průmyslovém a přirozeném chovu