Pět přání (Hana Doskočilová)

Knížka (velkoformátové leporelo – s krásnými ,ale přesto dost popisnými obrázky A.Tiché )

pro raný věk vhodný popis různorodosti světa (ne ještě geograficky, ale kde je na světě nejtepleji, největší zima, nejvýšše a nejhlouběji (moře)

Možno využít i třeba na Den dětí, jako zkoumání,jaké podmínky k žití a hrám mají děti v různých částech světa

Program je koncipován na 4 zastavení (je možné točit vícero skupin  nebo postupně projít )  5. přání Honzíka je vrátit se domů k mamince

Premiéra programu na tradiční akkci knihovny v Železném Brodě :Den dětí mezi knížkami (v rámci projektu BOOKSTART ) 

 

Nejtepleji: 

hledáme  (čteme) zvířata, zkoušíme zvuky (hádanky )- had, papoušek, lev, opice ...

V kruhu vyzkoušíme šamanské tance : připravený pytel rachtadel (jednoduchá výroba RECY - z ruliček toaletního papíru, jednu stranu secvakáme sešívačkou, vložíme 5_8 fazolí , kamínku  a pak o 45 stupňů secvakáme druhý konec (můžeme vyzdobit, pomalovat )- dospělák může mít i jiný větší buben - můžeme hrát hru :

Bumtarata ratata,

máme ráni slůňata  (lvíčata, háďata)  

 

Největší zima 

"přečteme" si obrázek  - jaká zvířata zvládají mráz, led a sníh -jakou mají barvu a proč (lední medvěd,polární liška)

Pohybová hra: koulovačka z papírovými koulemi

Divadélko na motivy Grónské písničky J.Nohavici (možno si i nakreslit  papírové loutečky)

Nejvýše (hory)

proletíme se jako orel (koukáe na svět pěkně z výšky), "přečteme" si zvířata (stádo koz a oveček)

Pohybová hra: Ovečky ,ovečky pojďme domů  (pro dospěláky debaty nad návratem vlka do krajiny)

Nejhlouběji (moře)


Inspirace k jednotlivým knížkám (textům) je určena hlavně pro rodiny s nečtenáři (vycházíme z myšlenky projektu BOOKSTART -čtenářem se nestávám tím, že se naučím číst -potřebuji zážitky prožitky s knížkou v raném věku). Nedržím se v popisu pedagogických metodik (věřím, že pedagogové si činnosti vhodně zařadí do svých systémů) -jazyk pedagogiky by mohl trochu odrazovat rodiče, prarodiče, knihovníky ... Mé dílničky (tvoření) inspirované dětskou literaturou ve valné většině využívají jiné techniky než papír, pastelky, nůžky, lepidlo. A poslední specifikum - snažíme se práci s knihou situovat VEN do terénu (knížka to má vedle rychlých médií -obrazovek velmi těžké), využívám zklidněný prostor parku, zahrady ,lesa a často provozujeme "hamaka čítárny". Jsme nezisková organizace, která si jako hlavní poslání a cíl své činnosti zvolila:

"umožnit  prožívání hodnot  

dětství v přímém 

kontaktu s přirozeným

 prostředím i v technickém 

a virtuálním 21.století"

Klíčové oblasti:

senzitivita

zákonitosti

 

Propojujících témata:

vztah k místu

kooperativní dovednosti